
Costs and Compliance 
With Broadcast 
Standards and 
International 
Agreements -. 

1111111111 I H 
146597 

RESTRICTED--Not to be released outside the 
General Accounting Office unless specifically 
approved by the Offke of Congressional 
Relations. 

l wwG- RELEASED 





GAO United States 
General Accounting Office 
Washington, D.C. 20648 

National Security and 
International Affairs Division 

B-248284 

May 6,1992 

The Honorable Bill Alexander 
House of Representatives 

Dear Mr. Alexander: 

As you requested, we determined TV Marti’s (1) costs since inception, 
including the value of support services provided by other agencies; (2) 
compliance with Voice of America broadcast standards; and (3) 
compliance with international agreements. 

Results in Brief From fiscal years 1989 to 1992, TV Marti had $52.6 million available for 
operations. Of this amount, TV Marti obligated $35.7 million, including 
$7.8 million for services from other government agencies. As of March 
1992, TV Marti had expended $28.7 million of the obligated funds and had 
$16.9 million in unobligated funds: $10.7 million in fiscal year 1992 funds 
and $6.2 million in prior year funds. 

Two of the three consultants we employed to watch broadcasts and 
express opinions on program quality and compliance with standards 
believed that the broadcasts related to Cuba and the Cuban-American 
community lacked balance and did not meet established Voice of America 
standards. The other consultant believed that the broadcasts generally met 
the standards but that improvements were needed. Both of TV Marti’s 
in-house critics also observed that some broadcasts might not meet 
standards. 

The State Department maintains that TV Marti’s broadcasts do not violate 
the International Telecommunications Convention and its associated radio 4 
regulations as long as the broadcasts do not harmfully interfere with the 
Cuban station operating on the same channel. The International Frequency 
Registration Board, an agency established to implement parts of the 
Convention, found that the broadcasts harmfully interfered with Cuban 
broadcasts and did not comply with radio regulation 2666, which it said 
generally requires countries to broadcast only within their national 
boundaries in frequencies associated with AM and FM radio and television. 
It is not clear what TV Marti’s ultimate impact on U.S. international 
commitments will be. TV Marti’s recent extension of its daily broadcasts 
led to further Cuban complaints to the Board, and Cuba 
counterbroadcasted into the United States on several AM frequencies. The 
United States responded in turn by filing several complaints with the Cuban 

Page 1 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



B-248284 

government and the International Frequency Registration Board. The U.S. 
and Cuban complaints are still pending. 

Background In October 1988, the Congress authorized the establishment of a pilot 
program for TV Marti. The U.S. Information Agency began testing TV Marti 
in March 1990. Testing ended in August 1990, when TV Marti began daily 
broadcasts to Cuba. TV Marti is one of two U.S. government stations that 
broadcast to Cuba. The other, Radio Marti, began broadcasting in 1985. 
Both Radio and TV Marti are part of the Office of Cuba Broadcasting within 
the Bureau of Broadcasting, a section of the U.S. Information Agency. The 
Voice of America’s regular Spanish service broadcasts to Latin America via 
shortwave radio and satellite. 

TV Marti broadcasts on channel 13 and emphasizes news on Cuba and 
Cuban-American issues. Its mission is to (1) support the right of the people 
of Cuba to see, receive, and impart information and ideas; (2) further the 
open communication of information and ideas; (3) serve as a consistently 
reliable and authoritative source of accurate, objective, and comprehensive 
news; (4) broadcast programs with a variety of views; and (5) promote the 
cause of freedom in Cuba. TV Marti broadcasts originate in Washington 
D.C., and are transmitted by satellite to Cuctjoe Key, Florida, about 110 
miles from Havana. The broadcasts are then uplinked to a transmitter 
housed in an aerostat (a blimp) tethered about 10,000 feet above the key 
and beamed to the Havana metropolitan area. Figure 1 shows TV Marti’s 
broadcast system. 

Page 2 GAO/lVSlAD-92-199 TV Marti 



B-248284 

Figure 1: TV Marti’s Broadcast System 

CUDJDE KEY 
FLDRIDA 

Source: President’s Advisory Board for Cuba Broadcasting 

TV Marti-produced news and news-related programs include Telenoticias 
Marti, a 30-minute newscast aired daily; Enfoque, a 5-minute news report 
aired four times a week; and two round table discussion programs, 
Perspectivas and Mesa Redonda. TV Marti’s other programs, acquired from 
commercial sources, include Fame and game shows such as Sabado 
Gigante. According to TV Marti officials, TV Marti broadcasted a total of 
9 13 hours of programming in fiscal year 199 1. News and news-related 
programming comprised 43 percent of this amount; entertainment 
programming comprised 28 percent. During the first 4 months of fiscal 
year 1992, TV Marti broadcasted a total of 345 hours of programming. 
News and news-related programming increased to 63 percent; 
entertainment programming decreased to 2 1 percent. 

Cuba blocks signal reception in the central Havana area. In June 1990, a 
survey conducted by a U.S. Information Agency contractor reported that 
28 percent of the households in the metropolitan Havana area have, at least 
occasionally, been able to receive TV Marti. We previously reported’ that 
the survey’s methodology was flawed and that the audience estimates 

l 

‘Broadcasts to Cuba: TV Marti Surveys Are Flawed (GAO/NSIAD-90-252, Aug. 9,199O). 

Page 3 GAO/N$LAD-92-199 TV Marti 



B-248284 

differed widely from information reported by the U.S. Interests Section in 
Havana. Because Cuba is a closed society, it is difficult to develop data on 
audience and signal reception. The evidence suggests that TV Marti’s 
audience may be limited, since TV Marti broadcasts between 3:30 and 6:00 
a.m. EDT and the broadcasts are jammed. In May 199 1, the U.S. Advisory 
Commission on Public Diplomacy reported that TV Marti is not 
cost-effective compared to other public diplomacy programs. In December 
199 1, the President’s Task Force on U.S. Government International 
Broadcasting recommended ending TV Marti unless broadcast hours could 
be changed and extended to reach a larger audience. 

On April 1,1992, TV Marti expanded its daily broadcast hours to include a 
30-minute to 1 -hour program aired during weekdays at various times from 
12:00 to 2:00 p.m. EDT, when the Cuban station had not been on the air. 
Cuba responded by filing several complaints with the Federal 
Communications Commission and the International Frequency 
Registration Board and by counterbroadcasting into the United States on 
several AM frequencies. The United States responded in turn by filing 
several complaints with the Cuban government and the International 
Frequency Registration Board. On April 8, 1992, Cuba announced that it 
would begin broadcasting a test pattern from 6 a.m. to 6 p.m. starting on 
April 13, 1992. The U.S. Interests Section in Havana did not see a test 
pattern until April 14, 1992. That same day TV Marti stopped its daytime 
broadcasts. Board officials told us on April 28, 1992 that they planned to 
meet soon to discuss the Cuban and U.S. complaints. 

Costs and Value of 
Support Services 

From fiscal years 1989 to 1992, TV Marti had available $52.6 million for 
operations. Of this amount, TV Marti obligated $35.7 million, including 
$7.8 million for support services from other government agencies. As of 
March 1992, TV Marti had expended $28.7 million of the obligated funds A 
and had $16.9 million in unobligated funds: $10.7 million in fiscal year 
1992 funds and $6.2 million from prior fiscal years. Table 1 summarizes 
these and other financial data. 

Page 4 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



B-248284 

Table 1: lV Martl’s Financial Data 
Dollars in millions -_. -... ---.---------~- -.--._. -- _.----_-.-_-- __-.-. -- ___- ..- __ 
Fiscal year 1989 1990 __ 1991 1992’ Total 
Allocations $7.5 ___- 107b --. .-__.- - .L .._.._ 1&!~~--18.4-$5?~~ 
Obligations $1.5 9.gc 16.6 7.7 $35.7 - ..-_.-. .___ ..- __- 
E!P?Y!!YrE--. .____ ~.~_-.-.-. ._-_ --$1.5--9.5 __._ m.4.4 __._ J!!!!? 
Cumulative unobligated funds $6.0 6.8 6.2 16.9 
Cumulative unliquidated obligations 0 $0.3 3.6 7.0 

Note: Numbers may not add due to rounding. 

‘Data is for October 1991 through March 1992. 

bathe original appropriation of $16 million was reduced to $10.7 million after the Congress sequestered 
$109,000 and the U.S. Information Agency reprogrammed $5.2 million. 

‘This figure excludes $0.6 million obligated by mistake and deobligated 

In fiscal year 1989, the Congress appropriated $7.5 million for a pilot 
program for TV Marti. Of this amount, $1.5 million was obligated and 
expended. For fiscal year 1990, TV Marti had $10.7 million available for 
operations. TV Marti obligated $9.9 million during fiscal year 1990 and, as 
of March 1992, had expended $9.5 million of this amount. The Congress 
allocated $16 million for fiscal year 199 1, TV Marti’s first fulI year of 
operation. TV Marti obligated $16.6 million including $0.6 million of prior 
year funds, and expended $13.3 million of this amount. About $6.7 million 
of the amount obligated was for engineering services, including satellite 
feeds; $3.9 million went for news operations, including wire service feeds; 
and $2.5 million went for technical operations, including video and audio 
services. The remaining $3.5 million paid salary, administrative, and 
production costs. Figure 2 shows a breakdown of these obligations, by 
percent. 

Page 6 GAO/NSIAD-92-199 TV Mart1 



B-248284 

Flgure 2: ‘IV Mat-U’s Obllgatlons for 
Flecal Year 1991 

Salaries 

6% 
Administrative 

4% 
Program productions 

Engineering operations 

News operations 

Technical operations 

For fiscal year 1992, TV Marti had available $18.4 million, including $14.5 
million allocated by the Congress and $3.9 million allocated by the Office 
of Cuba Broadcasting for administrative expenses. As of March 1992, TV 
Marti had obligated $7.7 million and expended $4.4 million of this amount, 
leaving $3.4 million unliquidated. TV Marti had $10.7 million in 
unobligated fiscal year 1992 funds and $6.2 million in unobligated prior 4 
year funds for a total of $16.9 million. In its fiscal year 1993 budget 
request, TV Marti proposed using $2.1 million of the prior year funds to 
improve existing facilities, $2 million to purchase a backup aerostat and 
other system improvements, $1.6 million to purchase and install 
equipment for a small broadcast studio, and $0.5 million for furniture, 
equipment, and renovation of additional office space. The $10.7 million 
will be used for fiscal year 1992 operating expenses, The executive branch 
also requested $15.6 million in new funding for fiscal year 1993 
operations. 

Agencies providing services to TV Marti include the Air Force, Department 
of Defense, Federal Communications Commission, Department of 

Page 8 GAO/NSIAD-92-199 W Marti 



B-248284 

Commerce, U.S. Information Agency, and U.S. Coast Guard. With two 
exceptions, TV Marti reimbursed these agencies. 

The Air Force provided the use of its facilities at Cudjoe Key, Florida, an 
aerostat, and other goods and services. To reimburse the Air Force, TV 
Marti obligated a total of $7.2 million: $982,000 in fiscal year 1989, $1.7 
million in fiscal year 1990, and $3.5 million in fiscal year 199 1, including 
$1.3 million for the purchase of an aerostat and support equipment. As of 
March 1992, TV Marti had obligated $1 million to pay the Air Force for 
fiscal year 1992 operations and maintenance costs. 

The Department of Defense’s Electromagnetic Capability Analysis Center 
provided technical advice on broadcast feasibility, costing $276,450. TV 
Marti reimbursed the Department and obligated $140,300 in fiscal year 
1990 funds for additional services. 

The Federal Communications Commission provided services, such as 
technical measurements of Cuban television stations and monitoring of TV 
Marti’s signal for possible interference with US. broadcasts, which 
amounted to $104,645. TV Marti reimbursed the Commission and 
obligated $60,000 for future services. 

The Department of Commerce’s National Telecommunications and 
Information Administration provided services valued at $41,300. The 
Administration participated in technical meetings and monitored TV 
Marti’s signal to ensure that the antenna performed properly and that TV 
Marti did not interfere with U.S. broadcasts. TV Marti reimbursed the 
Administration. 

The U.S. Information Agency has not charged TV Marti for the use of its 
studios, valued at $19,000 per year. The U.S. Coast Guard absorbed costs, 4 
estimated at approximately $35,000, for use of a vessel during TV Marti’s 
start-up period and for a helicopter to search for an aerostat that crashed 
in the Everglades in January 199 1. 

Compliance With 
Broadcast Standards 

Y 

Under the Television Broadcasting to Cuba Act (P.L. 101-246, section 
24 l), TV Marti’s broadcasts must conform to all Voice of America 
standards to ensure its broadcasts are objective, accurate, and balanced 
and present a variety of views. Voice of America broadcast standards are 
derived from its charter: to serve as a consistently reliable source of 
accurate, objective, and comprehensive news; present a balanced and 

Page 7 GAO/NSIAD-92-199 W Marti 



B-248284 

comprehensive projection of significant American thought and institutions; 
and present U.S. policies clearly and effectively along with responsible 
discussion and opinion on those policies. The Voice of America Handbook 
expands on these general standards and contains basic journalistic rules 
and broadcast procedures, such aa obtaining balancing material and two 
sources for news items. TV Marti has additional guidelines that expand on 
the Voice of America’s standards. According to TV Marti officials, 
personnel must know and follow the standards and guidelines. 

According to TV Marti officials, TV Marti’s news director, production staff, 
Director, and Deputy Director review broadcasts before and after 
transmission. In addition, TV Marti has an in-house critic to review 
broadcasts, highlight weaknesses, and suggest improvements. The critic 
reports directly to TV Marti’s Director and therefore does not conduct an 
independent review. Both the Voice of America and the Board for 
International Broadcasting have independent groups that periodically 
review broadcast services; TV Marti has no independent review. 

TV Marti’s in-house critic haa criticized program quality and identified 
broadcasts that may not meet standards. Between November 199 1 and 
January 1992, the critic commented three separate times on the large 
amount of coverage given to the Cuban American National Foundation.z 
The critic and his predecessor have repeatedly expressed concern about 
editorializing. The first critic, who retired in August 199 1, also criticized 
the amount and type of entertainment programs and identified deficiencies 
in TV Marti’s broadcasts, including a lack of original news coverage. Noting 
that the Congress decided to place TV Marti within the Voice of America 
and require it to meet Voice of America broadcast standards, the first critic 
said that these deficiencies could reflect adversely on the Voice of America 
and the integrity of the U.S. Information Agency. 

4 
In general, the three consultants we employed believed that news on U.S. 
and world events was objective, accurate, balanced and met the standards. 
However, news related to Cuba and the Cuban-American community was of 
lesser quality. Two consultants found these programs lacked balance and 
did not comply with standards; the other consultant believed that the 
broadcasts generally met the standards but that improvements were 
needed to achieve balance. All three consultants expressed concern about 
the extent of TV Marti’s coverage of the Cuban American National 
Foundation and believed that TV Marti needed to better portray the 

‘The Cuban American National Foundation is a lobby group for Cuban issues. It is strongly anti-Castro. 

Page S GAO/NSIAD-92.199 W Marti 



B-248284 

diversity of views within the Cuban-American community. The consultants 
also commented on the small pool of experts featured on round table 
discussion programs. In addition, the consultants criticized the tone and 
editorializing of some broadcasts, including the following: 

. On August 28,199 1, TV Marti broadcasted an interview with a psychiatrist 
who analyzed Fidel Castro’s behavior and suggested that Castro was 
cowardly and neurotic. The consultants believed that including this 
interview in the news segment stretched the rules on reporting hard news. 

l On January 8,1992, TV Marti reported that a Cuban in Angola had 
committed suicide and that it was rumored that he had committed suicide 
because he was told he had to return to Cuba. The consultants believed that 
the rumor should not have been reported. The same day, TV Marti 
interviewed a former Cuban state security police officer who had defected 
to the United States. The reporter asked the defector if Castro should be 
shot. The consultants believed the question was inflammatory and 
inappropriate for a service of the Voice of America. 

l On January 25, 1992, TV Marti reported that an anti-Castro rally would 
take place in New York City but did not report a scheduled pro-Castro rally. 
The anti-Castro rally was scheduled in response to the pro-Castro rally. The 
January 27 broadcast covered both rallies but spent 20 minutes on the 
anti-Castro rally and 2 minutes on the pro-Castro rally. The day’s other 
news was virtually ignored. The consultants believed that the broadcasts 
would have been better balanced if TV Marti had devoted less time to the 
anti-Castro rally. 

Because the consultants reviewed selected broadcasts, we cannot 
determine how frequently broadcasts editorialize or contain segments that 
may not meet standards. Appendix I contains the consultants’ comments. 

TV Marti officials explained that a conflict exists between its requirement 4 
to be in compliance with the Voice of America’s standards and its role as a 
surrogate broadcaster to compensate for the lack of open media in Cuba. 
They contended that TV Marti’s primary goal is to promote the cause of 
freedom in Cuba and that, to meet this goal, they must serve as an 
opposition media to counter Cuba’s government-controlled media. They 
acknowledged that their reporters occasionally make editorial comments 
that do not conform to standards. However, they believe that some of the 
criticisms by our consultants and their in-house critics are unfair and out of 
proportion and that their broadcasts are generally in compliance with the 
Voice of America’s broadcast standards. They stated that they are taking 
steps to limit editorializing. 

Page 9 GAO/NSIAD-92-199 W Mart1 



B.249284 

The officials defended TV Marti’s coverage of the January 25 rallies, saying 
that it was properly devoted to the anti-Castro rally and that Cuban 
broadcasts covered only the pro-Castro rally. Regarding coverage of the 
Cuban American National Foundation, the officials said that they do not 
seek extensive coverage of the Foundation or any other organization. 
However, they noted that the Foundation publicizes and promotes its 
activities to the media to a greater extent than other organizations and that 
this might account for the amount of coverage. They agreed that round 
table discussion programs featured a small pool of experts and said that 
efforts are underway to include individuals from groups that had not 
appeared on the programs. To accomplish this, TV Marti plans to move 
production of Perspectivas and Mesa Redonda to Miami. 

They also said that they have acted expeditiously on several 
recommendations made by the in-house critic. They cited, for example, the 
June 199 1 “Castro Countdown.” The Countdown was similar to ABC’s 
19 79 “America Held Hostage” series, which each day stated the number of 
days that U.S. Embassy staff in Iran had been held hostage. The critic 
considered this countdown “Castro bashing.*’ In response, TV Marti 
stopped these broadcasts. 

Compliance With 
International 
Agreements 

The United States is the largest user in the world of radio and television 
frequencies. It needs to ensure that domestic stations are free from 
interference caused by other countries, or satellite communications and 
radio and television broadcasts will be at risk. The International 
Telecommunications Convention and accompanying radio regulations are 
the basic instruments of the International Telecommunications Union, 
which provides the framework for the orderly conduct of international 
telecommunications. The Union is a specialized United Nations agency with 
a membership of over 165 countries. Both the United States and Cuba have 4 
ratified the Convention and the radio regulations.” The International 
Frequency Registration Board is an administrative agency established by 
the Convention that records and registers frequencies assigned by different 
countries and performs related duties concerning the assignment and use 
of frequencies. 

31nternational telecommunications issues are often handled through bilateral and regional agreements; 
however, the United States and Cuba do not have a bilateral agreement, and Cuba is not a party to any 
regional agreement. 

Page 10 GAO/hWAD-92-199 W Marti 

i 



B-248284 

The Convention requires each signatory country to ensure that stations, 
whatever their purpose, are established and operated in a manner that does 
not harmfully interfere with other nations’ broadcasts. The Board generally 
has to be notified when the use of a frequency can cause harmful 
interference, a frequency is to be used for international communication, or 
international recognition of the use of a frequency is desired. The radio 
regulations authorize the Board to investigate complaints of harmful 
interference and other alleged violations of the radio regulations at an 
affected member country’s request and make recommendations as deemed 
appropriate. Under the Convention and the radio regulations, harmful 
interference is defined as “interference which...seriously degrades, 
obstructs or repeatedly interrupts a radio communication service operating 
in accordance with [the radio] regulations.” 

The United States notified the Board of its intent to use channel 13 for TV 
Marti on March 27, 1990, the same day TV Marti testing began. Cuba 
complained to the Board, since it had recorded and registered this channel 
with the Board 9 months earlier on June 22, 1989, for 24-hour broadcasts. 

The State Department’s position to the Board was that TV Marti does not 
violate the Convention and the radio regulations as long as it does not 
harmfully interfere with the Cuban station operating on channel 13. The 
Department notes that the U.S. government has taken precautions to 
ensure TV Marti does not cause harmful interference, including monitoring 
Cuba’s use of channel 13 and directing TV Marti to broadcast only when 
the Cuban station operating on this channel is off the air. With two 
exceptions, TV Marti has not actually interfered with Cuban broadcasts. On 
these occasions, the State Department directed TV Marti to change its 
hours of broadcasting. 

Radio regulation 2666 states that, in principle, nations will broadcast only 4 
within their national boundaries on frequencies associated with AM and FM 
radio and television. The Department views this regulation as only setting 
forth a principle of general cooperation, which the United States has 
consistently endorsed, that does not preclude cross-border broadcasts so 
long as they do not harmfully interfere with the receiving country’s 
broadcasts. The Department further notes that many signatories to the 
Convention have used and continue to use frequencies identified in 
regulation 2666 for international broadcasts and that, to the extent the 
Board or the Convention members have ever addressed alleged 
broadcasting intrusions, this has been in the context of harmful 
interference. 

Page 11 GAO/NSIAD-92-199 W Marti 



B-248284 

The Board did not accept the State Department’s position, Rather, it found 
that TV Marti’s broadcasts were harmfully interfering with the Cuban 
station operating on the same frequency and that they did not comply with 
radio regulation 2666. 

The Board’s conclusion was not based on evidence that TV Marti actually 
interfered with the Cuban station. Rather, its conclusion was that Cuba’s 
prior registered intent to use the frequency 24 hours a day entitled them to 
the exclusive use of that frequency. Thus, in the Board’s view, TV Marti’s 
broadcasts necessarily harmfully interfered with Cuban broadcasts on the 
same channel. 

The Board also found that TV Marti’s broadcasts were in contravention of 
radio regulation 2666. The Board based its view on the station’s location, 
relative power, high antenna, and direction of broadcasts. In response to 
U.S. government objections, the Board acknowledged that regulation 2666 
does permit exceptions but did not think TV Marti could be considered 
one. The Board was aware of other stations that transmit beyond national 
borders but noted that, in most cases, the broadcasts were permitted by 
regional agreements or the consent of the countries concerned. 

It is not clear what TV Marti’s ultimate impact on U.S. international 
commitments and future Board rulings will be. The State Department and 
other executive branch agencies continue to believe that TV Marti complies 
with U.S. commitments and that the Board’s findings are unwarranted. In 
its December 199 1 report, the President’s Task Force on U.S. Government 
International Broadcasting noted that countries are sensitive about 
television and that there may be efforts in international organizations, 
especially in the International Telecommunications Union, to limit the 
ability of one country to freely broadcast to another. TV Marti’s recent 
extension of its daily broadcasts has led to further Cuban complaints to the 
Board, as well as Cuban counterbroadcasting into the United States on 
several AM frequencies. Several U.S. radio stations have complained to the 
Federal Communications Commission about Cuban interference with their 
broadcasts; the Commission, in turn, has filed several complaints with the 
Cuban government and the Board about interference caused by Cuban 
broadcasts. The U.S. and Cuban complaints are stilI pending. 

Page 12 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



B-248284 

Recommendation We recommend that the Director of the U.S. Information Agency direct the 
Voice of America to institute procedures to ensure that TV Marti’s 
broadcasts meet established Voice of America standards. 

Scope and 
Methodology 

To accomplish our objectives, we analyzed financial data and met with 
officials of the U.S. Information Agency, TV Marti, the Departments of 
Defense and Commerce, Federal Communications Commission, Voice of 
America, President’s Advisory Board for Cuba Broadcasting, U.S. Advisory 
Commission on Public Diplomacy, President’s Task Force on U.S. 
Government International Broadcasting, and Board for International 
Broadcasting. We also met with officials of the National Association of 
Broadcasters. We reviewed TV Marti’s quality control procedures and 
memorandums written by its in-house critics. 

We hired three consultants, selected for their language fluency, and 
knowledge of Latin America and Cuba and accepted journalistic practices, 
to watch about 60 hours of news and news-related broadcasts and express 
opinions on program quality and compliance with standards. We asked 
each to identify and view 20 hours of broadcasts aired by TV Marti between 
October 1990 and January 1992, analyze the broadcasts for compliance 
with Voice of America standards, attend a full-day workshop to summarize 
what each had found, and submit a written opinion on program quality and 
compliance with standards. We provided the consultants with background 
information on TV Marti, and copies of the TV Marti and Voice of America 
guidelines. 

We reviewed and analyzed legal materials, including the Convention and its 
associated radio regulations, and talked with officials of the International 
Frequency Registration Board. We also met with legal staff from the State 
Department and the U.S. Information Agency, as well as independent 4 
academic scholars. 

We conducted our review from September 1991 to April 1992 in 
accordance with generally accepted government auditing standards. As 
requested, we did not obtain agency comments on this report. However, we 
discussed its contents with officials from TV Marti, the U.S. Information 
Agency, and the State Department and incorporated their comments where 
appropriate. 

Page 13 GAO/-NSIAD-92.199 TV Marti 



B-248284 

As arranged with your office, unless you publicly announce its contents 
earlier, we do not plan to further distribute this report until 30 days from 
its issue date. At that time, we will send copies to the Director of the U.S. 
Information Agency, the Secretary of State, and interested congressional 
committees. We wilI also make copies available to others on request. 

Please contact me at (202) 275-4128 if you or your staff have any 
questions concerning this report. Major contributors to this report are 
listed in appendix II. 

Sincerely yours, 

Joseph E. Kelley 
Director, Security and International 

Relations Issues 

Page 14 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



Page 16 

4 

GAOiT’WAD-92-199 TV Marti 

.’ 



Appendix I 

Comments From Consultants 

Note: Information about the 
consultants appears at 
the end of this appendix, February 24, 1992 

Mr. Joseph E. Kelley 
Dirawr 
National Security and @anational Relations Division 
IJJmknen Accountmg Office 

Washington, D.C. 20548 

Dear Mr. Kelley: 

For a better understanding of this limited amessment on TV hIart& I have made a brief 
analysis of each of the news progmms reviewed and will conclude with a general 
commentary about TV Martfs programming 

TELENOTICIAS MARTI: 
World-wide information and news about United States were balanced and consistent with 
VOA standards, but the in-house made news (about Cuba and Cuban related happenings in 
Miami) need to be improved drastically to achieve the VOA guidelines of “accmacy, 
objectivity and comprehensiveness.” 

With mom information Iiom inside Cuba-readily available from sources like Reuters, 
France Press and other European news agencies--and mom diversity of opinions from the 
Cuban-Ametican community in the U.S.A., Telenoticias Marti could reach the balance it is 
now lacking. 

Somehow after watching Telenoticias Martl I was let? with the sensation that only certain 
portions of the Cuban-Americans were voicing their opinions and the news had been 
written with &III as the target audience and not the Cubans in Cuba. 

Telenoticias Mard also needs to have mom coverage of Latin-American and economics 
issues. Language is another problem. Verbs that do not exist (Campeon6), grammatical 
mistakes (una rin&n, dissidemes) were common in the news programs which I reviewed. 

‘Ihe tednical quality of Telenoticias Martf is excellent; and them is good ethnical, gender 
and age variety in the reporters and anchors. 

ENFOQUE: 
Although this is a segment of Telenoticias Mart& I assessed it separately because the issues 
were generally about Cuba and the different reporkm handled this section with leading 
questions and conjectures which were more editorial tban informative. 
The persons interviewed or the issues scrutinized could have been reported with practically 
the same results, without special inducement or slant. 

PERSPECTIVAS: 
The main problem with Pzrspectivas was the composition of the panel. They were 
generally the same people, voicing very similar opinions. 
The past and future of Cuba and the repercussion that dramatic happenings around the 
world will have over the island and its people can be better analyzed with more divergence 
of opinions. The name and intent of the program would then have true meaning. 

4 

Page 16 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



Appendix I 
Comments From Coneultantr 

MESA REDOmA: 
The modemtor for this progmm was a familiar face from “Brspecdvas” and although I saw 
only one “Mesa Redonda”, I had been furnished with a I$ of topics and guests for various 
prams~ and can safely surmise “Mesa Rebnda” expcncycs the same problem as 
FWspecbvas”: a lack of diversity of opinions & guests which would qaescnt the full 

spectrum of ideas about Cuba. 

ENTRE CUBANAS: 
Ineffmtive and trivial. 

PROGRAMMING: 
The New Lassie, Star Trek, Qub Pass USA among others and primarily S&ado Gigaote 
have no social value or mason to be in TV Marti’s programming, espazially when the 
l-noadating time is so limited and erratic because of technical problems with the balloon. 

With Best Regards, , J r 

Page 17 ,GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



Appendix I 
Commentr From Consultants 

February 24,1992 

Mr. Joseph E. Keiiey 
Director 
Security and International Relations Group 
General Accounting Office 
Room 5148 
Washington, DC 20548 

Re: Order No. PC9200754 

Dear Mr. KeIIcy: 

In accordance with the terms of the order referenced above, I have reviewed tapes from Television Marti. 
This review included 14 news programs (Noticias), five commentary programs (Perspcctivas) and tbrec 
special programs (2Semanas, l- Programa Especial). 

In general I found a great deal of variation in the objectivity, accuracy and comprehensiveness of the 
programs. Those news stories that focused on international events, espeeiahy relating to Europe, tended to 
refIect higher production values and more objective reporting. Those. stories that addressed issues reiating 
to Cuba and/or the Cuban American community showed great disparities in objectivity, accuracy and 
comprehensiveness. A great deaI of attention was given to the events in Haiti, incIuding the coup against 
A&tide and the subsequent OAS-imposed embargo. Some of this coverage showed sensitivity and balance. 
However, the coverage of the embargo itseif seemed to uncriticaify accept the policy premise of the 
embargo--perhaps subtly sending the message that embargos were legitimate and successftd policy 
instruments, which is highly debatable. 

The news on Cuba tended to accept the notion that Castro’s government is repressive and a failure 
economicaily. WhiIe news reports from field corrcspondcnts themselves tended to be objective and 
accurate, the news anchor’s approach and attitude at times suggested little objectivity. Often, sources for 
information would be obscure. Other times, generaIixations were made that were not warranted. In the 
news programs that I viewed, then was little effort to portray any Cuban American political groups other 
than the Cuban American National Foundation, which at times seemed to receive speciaI coverage, as if 
they were the only organization in the US with concerns about Cuba. Use of expert analysis on the news 
programs tended to foIIow tire same patterns as the seIcctions of commentators for the Pmpectivas 
prcgram. There was Little diversity and balance in the use of guest analysts. At times interviews with those 
who had recently defected were given greater prominence than breaking world news. The interjection of 
interviews with prominent US-based Cuban personalities often had IittIe relevance to the news reports of 
the day. Lii in the major media of the. country, international business and economics reporting was weak, 
and at times, non-existent. SurprisingIy, there was iittfe news of and about Latin America and the 
Caribbean. 

The commentary program (Pmpectivos) normaIIy demonstrated a high level of analysis and thoughtIuIneu. 
Use of commentators from other countries (Mexico, Honduras, Russia among others) provided a useful 
contrast to experts from the Washington and Miami area. The commentary programs tended to rcfIect a 
center-conservative view-point. American participants tended to refIect the foreign and domestic poiicy 
views of the Republican Party and the government in power. No women participated in any of the 

Florida lnlematlonal Unlvenity 
Uolvsrsll~ Park 
Mlrml. Florlda 33199 
(305) 340.2094 Fax (305) 348.3593 

4 

Page 18 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



Appendix I 
Comments From Consultants 

Joseph E. Kelley 
February Xl992 
Page 2 

commentary programs that I viewed. No dissident voices from the US policy or public affairs community, 
particularly those related to the debate over Cuban and Cuban Americnn affairs were included in the 
programs. There was no attention to the geuerational diversity and richness of the Cuban-American 
community. 

In short, particularly on matters related to Cuba and Cuban American affairs, Television Marti does not 
practice the pluralism that it preaches. 

ff there is any other information that I may provide, please do not hesitate to contact me. 

Siirely yours, 

I+ 
Mark B. Rosenberg 
Director & Professor 
of Political Science. 

Page 19 

4 

GAO/TWIAD-92-199 TV Marti 



Appendix I 
Comments From fhneultauts 

Washington, DC. 
February 23, 1992 

Mr. Joseph E. Kelley 
Director Security and International Relations 
Issues, National Security and 
International Affairs Division 
General Accounting Office(GA0) 
Washington, DC. 

Dear Mr. Kelley: 

Here for your information is a summary of my analysis of TV Marti’s 
broadcasts, based upon the review of 20 hours of program material. 
I would like to emphasize that the 20-hour sample I covered might 
have been limited, due to its size relative to the total body of TV 
Marti programming. But, that said, here are my impressions. 

s with VOA Standard5 

The programs are generally of high technical quality, and meet the 
standards. However, I believe that there is room for improvement 
in objectivity, accuracy and balance. TV Marti regularly presented 
diverse and contrasting opinions in the general programming we 
reviewed, but there seems to be little debate offered or opposing 
views presented in the programs on Cuba. 

In the review sample, I felt that the TV Marti programs were 
lacking in coverage of the variety of opinion in today's Cuban- 
America community. The programs we reviewed reflected a consistent 
and well-defined conservative line, but one must ask if the 
programs on Cuba placed too much emphasis on the views of the 
Cuban-American National Foundation. From the extensive coverage 
this group receives on TV Marti, and the relative lack of 
information about other Cuban-American organizations, I suspect 
that the Cuban viewer may be receiving and incomplete picture of 
the Cuban community in this country. 

The general thinking within the Cuban-American community is that TV 
Marti is a vehicle to combat Castro's regime. Castro's jamming of 
the TV Marti broadcasts further solidifies this view in the 
community. The cold war is winding down elsewhere in the world, 
but it is seen by Castro and his opponents as very much alive, and 
coming to a very critical moment in history. 

I agree with the VOA standards and norms as expressed in the VOA 
Charter, and believe that these guidelines have served that 
organization and the United States well for the past 50 years. 
However, in discussing an appropriate role for TV Marti, we should 
also take into account the tense and conflict-ridden situation in 
Cuba today. 

Page20 GAO/TVSIAD-92-199 TVMarti 



Appendix I 
Comment8 From Consultnnts 

In future discussions of the role of broadcast services to Cuba, I 
would suggest that policymakers examine the possibility of placing 
TV Marti under a different umbrella and in a less restrictive 
environment. Perhaps an arrangement under the auspices of the 
Board for International Broadcasting similar to that of Radio 
Liberty and Radio Free Europe would conform better to current US 
Government policy goals toward Cuba. 

general Reoommendations 

From the review sample, I believe there is a need to improve the 
language used in TV Marti. In some shows we reviewed, the impact 
and the quality of an otherwise fine program was diminished by the 
use of words that do not exist in the Spanish language. 

I believe that it is imperative to target the young audience with 
incisive and attractive programs on TV Rarti. Women and Afro- 
Cubans are another important target audience for programs from the 
United States, and the diverse culture of the US, even with all its 
conflict and contradictions, is of prime interest to these groups. 

As I noticed above, the relative lack of debate and scant 
presentation of different points of view from the Cuban-American 
community (as seen in our review sample) diminish the feeling of 
credibility I believe the audience expects from a US-based 
information service. Cubans know that the US society thrives on 
argument, and that policy decisions arise after often-intensive 
conflict between interest groups. TV Marti should not be afraid to 
present arguments and opposing views in its own programming. If TV 
Marti can present a broader picture of the range of views on Cuba, 
both in the Cuban-American community and the society in general, 
the service will enhance its own credibility and generate more 
audience interest. 

I would also suggest that TV Marti expand its pool of experts on 
Cuba-related issues to broaden the range of viewpoints presented to 
its audience. 

I would like to thank you for this opportunity to participate in 
the GAO review, but I recognize fully the limitations of a sampling 
approach. I believe that the operation of a news service is a very 
difficult task, but is, nevertheless, an important and effective 
way to support US government policy. We have only to ask Eastern 
Europeans or former soviet citizens for their views on overseas 
broadcasts to get an idea about the true importance of this task. 
Cuba has its own unique aspects, but I am certain that TV Marti 

support of US policy aims. 

Page 2 1 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 



Appendix I 
Comments From Consultants 

Information About the Ana C. With served for 10 years as anchorwoman, producer, and 

Consultants 
moderator in four television stations in Panama and Costa Rica. She was 
part of a field team that evaluated the Central American Journalism 
Program for the U.S. Agency for International Development’s Office of 
Democratic Initiatives. She currently serves on the governing board for 
Florida International University’s Central American Journalism Program. 

Mark B. Rosenberg is the director of Florida International University’s 
Latin American and Caribbean Center. He is a member of the Consultative 
Working Group on Democratic Development and Administration of Justice 
for the U.S. Agency for International Development. He has published 
numerous articles and studies on Latin America. 

Marcel0 Fernandez-Zayas is the director of the District of Colwnbia 
Public Schools’ Office for Bilingual Multicultural Education. He has served 
as senior analyst and written on sociopolitical and economics issues for 
several news organizations, including National Public Radio, UNMSION, 
and Fox Television. 

Page 22 GAO/TWIAD-92-199 TV Marti 

., 

.I, 



Appendix II 

Major Contributors to This Report 

National Security and Thomas J. Schulz, Associate Director 

International Affairs 
John L. Brummet, Assistant Director 
Marilyn Mauch, Assistant Director 

Division, Washington, Jose Pena, Evaluator-in-Charge 

D.C. John D. Sawyer, Evaluator 

Offke of the General Richard Seldin, Senior Attorney 

Counsel 

(462609) Page 23 GAO/NSIAD-92-199 TV Marti 





- - - - - - - - . ~ I  - - - . - . .  _ _ . _ -  . - . .  - - -  - . - - . ~ -  

(h d v r i u g  III fo rm a ti o n  

IIS . (;e n e ra l  A c c o o u ti r i g  O ffi c c ~  
P A ) . H e x  6 0  I5  
(h i  th e rs  h  rg , M I) 2 0 8 7 7  

O rd e rs  n r;ty  a l s o  b e  Ih tc c d  b y  c a l l i n g  (2 0 2 ) 2 7 5 6 2 4  1 . 



Mf 

ti = 




