
, Y 

GAO 
United States General Accounting Office ‘c . : 
Report to the Chairman, Subcommittee 
on Oversight and Investigations, 
Committee on Energy and Commerce, 
House of Representatives 

August 1990 BROADCASTS To 
CUBA 

: 

- 
GAO/NSIAD90-252 

TV Marti Surveys Are 
I( Flawed 

RE!STRICTED-- Not to be released outside the 
General Accounting OffIce unless specifically 
approved by the Office of Congressional 
Relations. 

s 



.;. . 

i 

- ____ _--- _---- - - --_- ------- ----- 



GAO United States 
General Accounting Office 
Washington, D.C. 20648 

National Security and 
International Affairs Division 

B-240007 

August 9, 1990 

The Honorable John D. Dingell 
Chairman, Subcommittee on 

Oversight and Investigations 
Committee on Energy and Commerce 
House of Representatives 

Dear Mr. Chairman: 

In response to your request, we have reviewed the U.S. Information 
Agency’s (CTSIA) efforts to assess the effectiveness of TV Marti reception 
in Cuba from March 27 to May 12, 1990. USIA conducted two surveys in 
making its assessment. The objectives of our review were to determine if 
the methodology used in these two surveys and the reporting of the 
results were consistent with sound data-gathering techniques and sup- 
ported valid conclusions. The surveys were conducted to obtain infor- 
mation from Cuban visitors, emigres, refugees, and other visitors 
arriving in Miami, Florida, between March 28 and May 12, 1990. We also 
reviewed information from the U.S. Interest Section in Havana about the 
effectiveness of Cuban efforts to jam the TV Marti broadcasts. 

Background In 1988, Public Law loo-459 authorized USLA to establish television 
broadcasting to Cuba. Congress appropriated $23.3 million to establish 
TV Marti and to test its capability to broadcast into Cuba. The legisla- 
tion required a test be made to demonstrate that broadcasting to Cuba 
would be feasible and not interfere with U.S. domestic broadcasting. The 
administration conducted a go-day test. On March 27, 1990, USIA began 
test broadcasts from TV Marti facilities in Florida. TV Marti program- 
ming originated from Washington, D.C., where the signal was beamed 
via satellite to Cudjoe Key, Florida, about 110 miles from Havana. The 
signal was relayed to an airborne transmitter tethered about 10,000 feet 
above the key. The test broadcasts were primarily aimed at the Havana 
area between the hours of 3:45 a.m. and 6:45 a.m. Eastern Standard 
Time. 

Results in Brief USIA’S survey results are flawed because they make projections on the 
reception of TV Marti based on incorrect application of generally recog- 
nized methodological techniques. Moreover, the survey results differ 
widely from information reported by the U.S. Interest Section in 

Page 1 GAO/NSIhD90-252 TV Marti Broadcasts 



- 
5240007 

Havana. Based on one of its surveys, L’S~ reported that of 424 respon- 
dents who tried to tune in, 112 respondents, or 26 percent, were able to 
view TV Marti for 5 minutes or more. Projections from this survey indi- 
cated that 273,000 households in Havana and three western provinces. 
and between 1 million to 1.3 million Cubans could have viewed TV LMani 
during the test period. An earlier USIA survey reported that as many as 
7.3 million Cubans could have viewed TV Marti. These projections are 
invalid because they were not based on a random sample and did not 
demonstrate the similarity of respondents to Cuban households or to the 
Cuban population. 

Contrary to the survey results, the U.S. Interest Section in Havana 
reported that less than one percent of persons interviewed in Cuba had 
been able to view TV Marti and that its monitoring of the broadcasts 
showed that TV Marti was effectively jammed by the Cuban 
government. 

USIA Surveys Are 
Methodologically 
Flawed 

To assess the Cubans’ viewership of TV Marti, USIA developed two sets 
of questionnaires to use in interviewing visitors arriving in Miami, 
Florida, from Cuba. Both questionnaires and the reported results had 
methodological flaws that made the results invalid. 

For the first questionnaire, prepared by USIA’S Radio Marti research and 
policy staff in Miami, Florida, interviewers took hearsay information 
and made no apparent attempt to verify it, and they did not provide 
complete descriptions of the demographic characteristics of inter- 
viewees. Most important, the survey was not a representative sample of 
TV Marti’s primary target area. Instead, USIA took a nonrandom sample 
by interviewing 1,018 Cuban visitors, emigres, refugees, and other visi- 
tors arriving at Miami International Airport from March 28 to April 18, 
1990. 

Radio Marti’s report on the results of this first survey stated that TV 
Marti was “received in practically all of the Cuban territory with 
acceptable quality” and that the potential population receiving the 
signal was about 7.3 million. USIA research staff also noted several 
problems with the survey methodology and concluded that “the study 
does not yield reliable and valid results.” 

The second questionnaire developed by Radio Marti’s Audience 
Research Staff in Washington, D.C., also attempted to correlate the 

Page 2 GAO/NSIAD-90-262 TV Marti Broadcasts 



\ -- 
rK24ooo7 

Miami Airport respondents with the entire Cuban population and house- 
holds The conclusions drawn from the results are invalid because LSIA 
did not take a random sample of the Cuban population or households. 
Using data from this questionnaire, USIA and a USIA contractor prepared 
reports that contain inappropriate statistical generalizations about the 
viewership of TV Marti. 

A preliminary report of the survey results, dated May 2 1, 1990, pro- 
jected that between 1 million and 1.3 million Cubans were able to receive 
TV Marti during the first 6 weeks of broadcasts. Projections were based 
on the comments of 112 respondents, who indicated that they were able 
to view TV Marti for 5 minutes or more. The 112 respondents were 
26 percent of 424 respondents who claimed that they had tried to view 
TV Marti. 

Using the same survey data, a USIA contractor prepared a second report, 
dated June 4, 1990, which projected that 273,000, or 28 percent, of the 
households in the primary target area of Havana and three western 
provinces would have been able to receive TV Marti. In the Havana area 
alone, the report projected that 33 percent of households were able to 
receive TV Marti. 

Based on the surveys of persons arriving at Miami International Airport, 
the USIA contractor projected potential viewership, even though its 
report stated that such projections are not statistically appropriate and 
are biased. To make valid projections, a random sample of the popula- 
tion or households in the target area would be required. However, the 
two USIA reports acknowledge that a random sample of Cuban popula- 
tion and households was not possible because Cuba is a closed society. 
Further, the validity of these projections can be questioned because the 
June report provides data showing that 24 of the 112 respondents, or 
21 percent, said they watched TV Marti on 4 days when there was no 
broadcast due to bad weather conditions or technical problems. 

In the absence of a random sample, the persuasiveness of survey results 
depends on how completely the sample represents the Cuban population 
and households in the target area. However, the May 1990 report does 
not compare the Miami Airport respondents to the Cuban population, 
and the June 1990 report does not adequately demonstrate that the 
respondents were representative of Havana area households. In fact, the 
June report shows that the respondents were not representative in sev- 
eral respects. For example, 61 percent of the survey respondents were 

Page 3 GAO/NSW90-252 TV Marti Broadcasta 

_.. 



- 
E-240007 

55 or older and about one-third were political refugees or emigres. How- 
ever, the report analysis shows that only 19 percent of the Cuban popu- 
lation is 55 or older, and the report indicates that refugees or emigres 
would be more interested and aware of TV Marti than the general popu- 
lation. These two factors indicate that the respondents were not 
representative. 

Further, the June report makes projections to households of Havana and 
three western provinces without providing evidence that respondents’ 
households were typical of households in the target area. Therefore, the 
report projections do not provide persuasive evidence that the respon- 
dents are representative of the demographic and geographic characteris- 
tics of Havana and surrounding area households. 

Conflicting 
Information on TV 
Marti Reception 

Throughout the test period, U.S. officials stationed at the U.S. Interest 
Section in Havana monitored and reported on TV Marti reception, Their 
information on the extent of viewership and reception differs signifi- 
cantly from the reported results of survey respondents in Miami. 
According to the U.S. Interest Section, extensive monitoring of TV Marti 
in the Havana area, trips to various parts of the country, interviews 
with various persons in Cuba, and results from questionnaires provided 
to visitors to the consulate show that the Cuban government was effec- 
tively jamming TV Marti. In addition, the Section reported that less than 
one percent of Cubans have actually viewed TV Marti without disrup- 
tion, especially in the Havana area. Details on the extent of TV Marti 
reception in Cuba are classified. 

This information conflicts significantly with USIA’S May report, which 
projected 26 percent population viewership, and with the June report, 
which projected 28 percent of household viewership in Havana and 
three western provinces. USIA officials could not reconcile these differ- 
ences. However, they believed that TV Marti was reaching some portion 
of the Cuban population. 

Scope and 
Methodology 

We met with officials and obtained documents and records from USIA 
headquarters, the Voice of America, TV Marti, and the State Department 
in the United States and from the US. Interest Section in Havana. We 
obtained and reviewed pertinent reports and information related to TV 
Marti broadcasts to Cuba. 

Page 4 GAO/NSLUbBlb252 TV Mnrti Broadcasts 



B24ooo7 

We analyzed the methodology and reports used by USIA to measure TV 
Marti reception in Cuba to determine whether they were conducted in 
accordance with sound methodological and sampling techniques. Such 
techniques are subjects of a large body of literature. Our references 
include works by Leslie Kish, W. Edwards Deming, and William G. 
Cochran. The references discuss the limitations of nonrandom sampling 
in projecting or generalizing study resu1ts.l 

As requested, we did not ask USJA to provide written comments on a 
draft of this report. However, we discussed the results of our work with 
USIA officials and considered their comments in preparing this report. 
Our work was conducted between April and July 1990 in accordance 
with generally accepted government auditing standards. 

As arranged with your office, unless you publicly announce its contents 
earlier, we plan no further distribution of this report until 30 days from 
its issue date. At that time, we will send copies to USIA’S Director, the 
Secretary of State, and other interested congressional committees. 
Copies will also be made available to others on request. 

Please contact me at (202) 275-4128 if you or your staff have any ques- 
tions concerning this report. Major contributors to this report were 
Jess T. Ford, Assistant Director; Marilyn Mauch, Assistant Director; 
John Gallant, Evaluator-in-Charge; and Arthur James, Statistician. 

Sincerely yours, 

Joseph E. Kelley 
Director, Security and International 

Relations Issues 

‘L. Kish, Surve Sam lin (New York: Wiley, 1966), pp. l&29; W. Deming, Sam le Desi 
&k-%&y, 1960), p. 28; W. Cochran, sampling ‘I’echniques (lie% York%iley, 1977 Research( ew ark: 

in Busing 

Page s GAO/‘NSIAD@O-262 TV Marti Broadcaste 



. , .- 
1 

Requests for copies of GAO reports should be sent to: 

U.S. General Accounting Office 
Post Office Box 6015 
Gaithersburg, Maryland 20877 

Telephone 202-275-6241 

The fast five copies of each report are free. Additional copies are 
$2.00 each. 

There is a 25% discount on orders for 100 or more copies mailed to a 
single address. 

Orders must be prepaid by cash or by check or money order made 
out to the Superintendent of Documents. 



United States 
General Accounting Office 
Washington, D.C. 20548 

First-Class Mail 
Postage & Fees Paid 

GAO 

- -. I . ,* 

I I Permit No. GlOO 
Official Business 
Penalty for Private Use $300 




